Haarlem scoort onvoldoende op het ecologisch beleid en de uitvoering ervan. Dat kan en moet beter. De gemeente moet zich inspannen voor de biodiversiteit zodat het groen weer rijker wordt, de vlinders weer fladderen, de insecten weer zoemen en de vogels weer zingen. Zodat Haarlem weer een stukje gezonder wordt.

Ecologische expertise

Bij het opstellen van het coalitieprogramma was nog niet duidelijk dat het ecologisch beleid en onderhoud er zo slecht voorstaan. Dat bleek pas dit jaar. Snelle en rigoureuze maateregelen zijn nodig, te beginnen bij de uitvoering van het groenbeleid. Dat kan volgens GroenLinks niet zonder grondige expertise. En dus pleitten wij voor het aanstellen van een stadsecoloog. Die opvatting werd breed gedragen door alle coalitiepartijen. Maar helaas, het staat niet in het coalitieprogramma… En dus is er geen geld voor gereserveerd. En dus krijg je gedoe over het geld: uit welk budget kunnen we de stadsecoloog financieren?

Stadsecoloog niet uit budget ecologisch beleid

Onze opstelling was vanaf het begin helder. De stadsecoloog moet er dit jaar nog komen en de financiering ervan mag niet ten koste gaan van de uitvoering van het ecologisch beleid. Dat was niet voor alle coalitiepartijen (GroenLinks, PvdA, CDA, D66) vanzelfsprekend. De verschillen resulteerden zelfs in twee uiteenlopende moties, de een ingediend door de PvdA, de ander door GroenLinks. De een riep op tot onderzoek, de ander tot een snelle aanstelling. Die verdeeldheid binnen de coalitie was geen fraai beeld. En ook niet effectief.

Eén motie van 10 partijen

Gelukkig kregen de indieners van de moties wat extra tijd en zo kwamen we uiteindelijk tot één motie. En die motie voldoet niet alleen aan al onze wensen, maar werd ook nog eens door 10 van de 13 fracties (mede)ingediend. Het was dan ook nog slechts een formaliteit om de motie in de Raadsvergadering van 28 maart aangenomen te krijgen. Een prachtig resultaat.

Kwaliteit zit ‘m in de invulling

Zijn we er nu? Nee. Nu komt het aan op de invulling. Wordt het een fulltime functie? Welke taken krijgt de stadsecoloog? Op welke plek zit de stadsecoloog in de organisatie? En, is naast deze functie ook een aparte ‘ambassadeur groen’ nodig? We blijven er bovenop zitten in het belang van de biodiversiteit en een groener Haarlem.

Kern van de motie Stadsecoloog Nu!

• De aanstelling van een stadsecoloog mag niet ten koste gaan van de uitvoering van het ecologische beleid en van het uitvoeringsbudget.
  • De stadsecoloog kan ook de rol van 'ambassadeur groen' vervullen.
  • Het College moet uiterlijk in mei 2019 een vacature voor een stadsecoloog publiceren zodat de stadsecoloog nog dit jaar aangesteld kan worden.

Download Motie Stadsecoloog Nu!