Uitgesproken GroenLinks  in de commissie Ontwikkeling van 31 oktober 2019 door Melissa Oosterbroek bij het agendapunt Startnotitie Delftplein.

Op het Delftplein staan 160 tijdelijke woningen voor starters & statushouders gebouwd door Elan. Elan heeft dat kavel sinds 2016 in bezit en wil andere aansluitende kavels aankopen van de gemeente Haarlem (en Velsen) om daarna in het totale gebied sociale woningbouw neer te zetten. De gemeente zal een ontwikkelaar kiezen die dure en middeldure koop- en huurwoningen kan bouwen in het plangebied (in afstemming en overleg met Elan en Gemeente) voor een gemengde woonbuurt.

GroenLinks geeft het college graag drie punten mee;

Punt 1 Het huisje boompje beestje nestkastje principe van mevrouw Prins, zorg dat je werkt met bestaand groen. Maak het zichtbaar! Zoals ook in de startnotitie staat, dit plan gaat een bijdrage leveren aan netto duurzamer Haarlem, eentje die echt bijdraagt aan onder andere de uitvoering van de nota Haarlem Klimaatneutraal. Bomen zorgen nu eenmaal voor een schone lucht en een leefbare wijk. Dus laten we inderdaad de bomenrij behouden zoals D66 suggereert.

Punt 2 In het stuk staat dat de gemeente geen financiële risico ’s loopt maar er is wel degelijk een financiële inspanning in de vorm van onze ambtelijke capaciteit. Het is daarom ook goed om te experimenten met vormen waarbij we een organisatie inhuren. Dan is het denk ik ook goed dat we weten hoeveel ambtelijke uren we hier dan alsnog gaan besteden. En hoeveel ambtelijke uren we hier normaal kwijt aan zouden zijn. Bij een pilot is het ook handig om deze informatie mee te nemen zodat we na afloop kunnen beslissen of we voortaan deze taken standaard kunnen overlaten aan de markt. Wat kost bijvoorbeeld de participatie & inspraak? Hoeveel willen we daar maximaal aan uitgeven? Wat is de hoogte van de offerte van de derden partij, de organisatie die we hiervoor willen inhuren?

Punt 3 en opvolgend op punt 2 is wat ik mis is de risico paragraaf die gestructureerd is opgebouwd en gebruik maakt van een methode. Er zijn organisaties die middels methodes beheersmaatregelen aanleveren bij onze gemeente, maar we zien die informatie onvoldoende in de commissie. Wat zijn precies de risico’s en waarin is het anders dan bij andere startnotities?

GroenLinks vindt het belangrijk dat we weten hoeveel tijd het ons kost. Want tijd kost geld en dan lopen we dus wél een financieel risico. Ook al is het uitgangspunt kosten & klimaatneutraal. Er wordt verwezen naar veel stukken die we hier in onze raad hebben vastgesteld. Het kost daarom vast ook capaciteit van onze drukst bezette afdelingen alleen dat inzicht mis ik in deze notitie.