Uitgesproken GroenLinsks door Melissa Oosterbroek in de commissie ontwikkeling van 29 oktober

GroenLinks is voor een Groen stationsplein. We hebben een paar punten die we wethouder alvast willen meegeven;

1. GroenLinks zou graag een in deze visie een specifieke baan voor het OV willen ontwerpen. Zodat we wanneer we klaar zijn voor een lightrail of tram en deze simpelweg kunnen toevoegen op basis van deze stukken. Dus houd rekening met die toekomst waar we de ruimte geven aan de voetganger en de fiets en nu al ontwerpen op basis van de komst van de tram.
  2. In de visie wordt gesteld dat er een onderzoek komt in 2025 over de mogelijkheden voor het verbeteren van de fiets en wandelverbinding. Dat lijkt ons rijkelijk laat!
  3. Is er ook rekening gehouden met oplaadpunten voor de Ebikes, wordt het misschien mogelijk om zonne energie van het stationsdak te laden voor de gestalde E bikes?

En een leuk idee voor bij de verdere ontwikkeling van het stationsplein

1. Bij de herontwikkeling van Beresteijn en Beynes wil GroenLinks inzetten op maatschappelijk vastgoed zodat we in deze ontwikkeling ook onze culturele en duurzame parels kunnen huisvesten op een A locatie. Juist om cultuur dichtbij de werkende en deze dynamische plek te brengen. Wellicht is dit te realiseren in een goed huwelijk of wellicht is dit te realiseren met een goede vriendschap. We willen de wethouder meegeven dat bij het verder verdiepen van de relatie om te verkennen of er vruchtbare grond is voor maatschappelijke vastgoed voor cultuur & duurzaamheid. Bent u bereid dit te doen?

Wethouder Roduner zal de wens om mogelijk maatschappelijk vastgoed toe te voegen meenemen in de verdere ontwikkeling van het stationsplein.

Wethouder Berkhout geeft aan dat door de explosieve groei van E Bikes er extra rekening mee wordt gehouden ook in combinatie met de beveiliging van de fietsenstalling.

De stukken bij agendapunt 13