Melissa Oosterbroek geeft op video toelichting op de motie "Om energie uit houtige biomassa niet langer als duurzame hernieuwbare energie aan te merken."

Het is nu belangrijk dat de GroenLinks leden zich laten horen op het online congres. Vanaf 5 juni krijgt elk GroenLinks de mogelijkheid om te stemmen op de motie Houtige biomassa is geen schone energie bron. Je hoeft je hiervoor niet aan te melden op het congres en je kan tot 15 juni stemmen. Op 16 juni is dan duidelijk om een meerderheid van de GroenLinksers het eens is met de meer dan 100 ondertekenaars van de motie. Dus, ken jij GroenLinksers en ben je tegen het verbranden van hout voor energie? Zorg er dan voor dat ze voor onze motie stemmen. Zo nemen we geen onnodig risico met de natuur in onze stad, in ons land en in onze wereld. Bekijk hier de motie:

(stuur Melissa een berichtje via 0622156167 als je een persoonlijke update wilt om te stemmen.)

De Motie:

Constaterende dat:

* Honderden internationale wetenschappers hebben aangetoond dat door het gebruik van houtige biomassa, bomen worden bedreigd en daarmee het klimaat.

* Bij verbranding van hout CO2 vrijkomt

* De verbranding van houtige biomassa zelden duurzaam is

Overwegende dat:

* De verbranding van houtige biomassa de markt voor alternatieven voor gas in de energietransitie kleiner maakt

* Alternatieven voor gas als energiebron anders dan de verbranding van houtige biomassa beschikbaar zijn

* Een kleinere markt voor alternatieven voor gas als energiebron anders dan de verbranding van houtige biomassa een vertraging in de ontwikkeling van deze alternatieven kan betekenen

Spreekt zich uit:

Verzoekt:

Het bestuur dit in het verkiezingsprogramma als standpunt op te nemen

Link naar het interview van Rutger Castricum van PowNed op 20 mei met Melissa Oosterbroek, link naar een deel van het programma.

Het gehele programma was gewijd aan Biomassacentrales. Rutger zoekt naar de verschillende standpunten binnen GroenLinks. Link naar het gehele programma

Ondertekenaars:

1. Melissa Oosterbroek (raadslid Haarlem)

En 103 GroenLinksers waaronder wethouders, fractievoorzitters en raadsleden

De bijlages die de constatering motiveren:

Officiële brief aan de president van de Europese Commissie namens de wetenschappers

722 handtekeningen van internationale wetenschappers

Opinie fractie GroenLinks Haarlem

Video boodschap Melissa namens fractie GroenLinks Haarlem= video van dit artikel

Melissa Oosterbroek licht motie toe tegen gebruik van bomen in biomassacentrales Afspelen op YouTube