Het Conceptontwerp Structuurvisie Openbare Ruimte zal de komende jaren de leidraad vormen voor bouwprojecten in de gemeente Haarlem. Hoe gaan we om met het groen, hoe zorgen we voor een goede bereikbaarheid.. Deze visie heeft tot doel daar een richting aan mee te geven. De visie gaat ook gepaard met een tiental zogeheten ‘sleutelprojecten’. Onder andere: De Kennemertunnel(voormalige Maria-tunnel), De Velserboog (verbindingsstuk op de A9) en de zogenaamde vertramming van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dit zijn projecten die vele honderden miljoenen euro’s zullen gaan kosten.
Uitgesproken GroenLinks tijdens commissie Beheer+Ontwikkeling, 23 maart
Voorzitter,
GroenLinks is echt verbaasd. Dat we het hier nog over moeten hebben, dat dit serieus wordt overwogen… anno 2017 spreken over een autotunnel die in 2040 zou moeten worden aangelegd. In een tijd waarin we praten over zelfrijdende auto's. Zelfs de Toekomstvisie Haarlem 2040 rept met geen woord over deze tunnel en spreekt in tegenstelling daarvan over mobiliteits-arme werkgelegenheid.
Maar nee, de gemeente Haarlem overweegt een tunnel van E800,- miljoen. Vanaf de Prins Bernardlaan over de Schipholweg onder het Spaarne onder de Haarlemmerhout tot aan de Westelijke Randweg. Een tunnel met een regionaal tintje zodat het verkeer naar Heemstede en Zandvoort door de tunnel kan gaan. Vandaar de naamswijziging..
Waar moet ik beginnen. Het zou de stad autoluw maken. De tunnel trekt juist 7000-9000 extra vervoersbewegingen aan. En daarnaast: willen we anno 2040 echt nog de auto faciliteren? In de wetenschap dat asfalt juist verkeer aantrekt. Maar waarom dan? Vanwege de piekmomenten? Vanwege de files in de spits?
Voorzitter daar is al een uitstekende oplossing voor: De Kilometerheffing. Beprijs het gebruik en niet het bezit. Daarmee haal je 50% van het niet-woon-werkverkeer uit de spits. Die reizen dan een uurtje later. Ik eet mijn hoed op als deze spitsheffing er anno 2040 nog niet is. Kilometerheffing. Dat is de oplossing voor files. Niet meer asfalt.
Overigens dat bedenk ik niet, dat bedenkt GroenLinks niet. Dit zijn uitspraken van de fractievoorzitter van D66; Alexander Pechtold. En dat is niet eens idealistisch. Dat is kosteneffectief. Deze tunnel doet terugdenken aan megalomane projecten in Amsterdam uit de jaren ’60.