Er is veel om te doen geweest: een nieuwe parkeergarage onder de Nieuwe Gracht. De omwonenden zagen hun woningen in gedachten al hetzelfde lot ondergaan als de huizen aan de Vijzelgracht in Amsterdam en zetten een stevige lobby in om de komst van de parkeergarage tegen te houden. Met succes: na uitvoerig onderzoek moest ook het college constateren dat zowel de risico’s als de kosten van een parkeergarage onder de Nieuwe Gracht te hoog waren. Niet alleen voor de omwonenden, maar ook voor GroenLinks is dit goed nieuws. Wat GroenLinks betreft realiseren we nieuwe parkeergelegenheid namelijk aan de tangenten van de stad.

Een parkeergarage onder de Nieuwe Gracht zo alleen maar auto’s het centrum intrekken, terwijl wij die nou juist zo graag willen weren. So far so good. Helaas kwam het college echter direct met een nieuw voorstel: uitbreiding van parkeergarage De Kamp. Wederom in het centrum en dus een toename van het autoverkeer aldaar. En dat terwijl het college cijfermatig niet hard kon maken dat die extra parkeerplekken ook werkelijk nodig zijn. Er wordt gesproken over een ‘volbeleving’, terwijl de cijfers laten zien dat bijvoorbeeld de Stationsgarage zelden of nooit helemaal vol staat. De Cronjégarage staat zelfs vrijwel leeg. Het is nogal onlogisch om nieuwe parkeerplekken in het centrum te realiseren terwijl we tegelijkertijd willen dat de cronjégarage rendabel wordt.  Wat GroenLinks betreft geven we eerst het nieuwe parkeerverwijssysteem dat binnenkort wordt gerealiseerd een kans. Daarmee worden mensen naar parkeergarages verwezen waar nog plek is, zodat auto’s geen rondjes hoeven rijden op zoek naar een plek. Pas als dan blijkt dat er echt een tekort is, is uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor ons bespreekbaar. Maar dan wél aan de randen van de stad, en niet in het centrum!