Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek in de commissie beheer op 13 februari

Complimenten over dat we stappen zetten. Ik ben er erg blij mee. Dit maakt meer inzichtelijk wat we doen voor de Haarlemmers om klimaatverandering tegen te gaan. Het is geen gemakkelijke opgave en het zal u dan ook niet verbazen dat GroenLinks nog meer kansen ziet om het Urgenda 40 punten plan nóg beter uit te voeren.

Stel dat je achter elke maatregel aangeeft hoeveel CO2 we hier nog willen reduceren hierdoor. Dan krijg je een volledig Haarlems klimaatplan, een plan gericht op uitvoering en niet op het schrijven van beleid. Lijkt u dit een goede vorm voor een klimaatplan voor Haarlem co2 neutraal in 2030? Andere organisaties hebben namelijk alles voor ons uitgezocht. Zoveel mogelijk Co2 reductie voor onze euro met ervaren organisaties die ons kunnen helpen bij onze gezamenlijke zoektocht om de aarde leefbaar te houden. Dat lijkt me een prima beleidsplan.

Als we dat gaan doen neem dan ook een drie maatregelen mee die nu nog onvoldoende mee worden genomen:

1. Maatregel 12; Versneld vernatten veenweide heeft een enorme potentie om Haarlem klimaatneutraal te krijgen zoals Poelpolder, Verenigde Polders, Zuiderpolder, Veerpolder, Waarderpolder en Hekslootpolder. Het versneld vernatten heeft invloed op peilbesluiten. Zou u dat willen onderzoeken? Zodat de peilbesluiten in de toekomst up to date zijn en voorbereid op een veenweide goed voor de ecologie en CO negatieve uitstoot?

2. Maatregel 18 & 19 gaan over zonnepanelen en wat GroenLinks betreft keuren we verbouwingen aan dakkapellen of dakopbouwen alleen maar goed als er ook direct zonnepanelen of pvt panelen worden geplaatst. Wat vindt u daarvan?

3. Sommige maatregelen zijn nog niet goed beschreven; maatregel 35 bossen, bomen en bermen moet gewoon terug komen in het groenbeleid van volgende maand. Kunt u dat waarborgen?

Lees hier aan welke maatregelen de gemeente Haarlem op dit moment uitvoering geeft: https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2020/13-februari/17:00/19-40-uur-Afdoening-motie-Urgentie-op-de-agenda-door-Urgenda-RB/2019992774-2-Bijlage-1-40-puntenplan.pdf

Lees hier de eerdere communicatie met betrekking tot deze motie: https://haarlem.groenlinks.nl/nieuws/de-gemeenteraad-haarlem-steunt-urgenda-bij-uitvoering-van-het-40-puntenplan