Op woensdagavond 14 oktober kwamen ruim 30 GroenLinksers en enkele gasten bijeen in de zaal van Restaurant De Ripper om te praten over Bereikbaarheid van en Mobiliteit in Haarlem. De avond is georganiseerd door de werkgroep Mobiliteit die ruim en half jaar actief is en bestaat uit Karel van Broekhoven, Koos Pelsser, Robbert Berkhout (raadslid), Hessel Kruisman en Ziggy Klazes (raadslid). De vergadering werd voorgezeten door Hessel. Robbert verzorgde de inleiding. Hij gaf een overzicht van verleden, heden en toekomst van mobiliteit in Haarlem.



Recente ontwikkelingen

Aan de oostkant is er veel gebeurd (Flyover, Waarderweg, Schoterbrug etc.). Aan fietsbeleid is het een en ander verbeterd: Rode Loper, fietskelder en fietsflat NS-station, fietsbruggen.

Beleidskader

In Haarlem gelden het Haarlemse Verkeer en Vervoer Plan (HVVP) van 2003, 2011) (= beleidsplan voor Haarlem) en de Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland van 2011 (= visie en regionaal). In de Bereikbaarheidsvisie is sprake van 2 ringen, om en binnen Haarlem. Met verschillende infrastructurele plannen, zoals tunnels. Nadrukkelijk sluit Haarlem ook aan bij de Metropoolregio Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam met alle infrastructuur in de geplande Visie MRA-West (o.a. Duinpolderweg).

Het coalitieakkoord (2014-2018) gaat uit van de Bereikbaarheidsvisie. Verder geldt er een Bereikbaarheidsfonds (BF) met andere gemeenten (B’daal, H’stede, Z’voort) waarin elk jaar ca. € 600.000 (oplopend tot € 1 miljoen vanaf 2019/2020) wordt gestoken. Het BF moet in 2027 resulteren in een pot van € 20 miljoen. Critici zien er een financiering van de Duinpolderweg in.

De komende jaren wordt de Structuurvisie openbare ruimte (2016-20140) verder opgetuigd, naar een uitvoerige inspraakronde en na behandeling in de gemeenteraad. In het voorjaar van 2016 wordt de Structuurvisie in de raad vastgesteld. (De Structuurvisie wordt vervangen door de Omgevingsvisie als onderdeel van de Omgevingswet.)

In de huidige Structuurvisie zijn verschillende kaarten (fiets, openbaar vervoer, auto, groen etc) over elkaar heen gelegd en is de ‘ring’ opgenomen.

 

Nabije toekomst

• verdere afwaardering van de Amsterdamsevaart (van 2x2 naar 2x1 rijbanen)

• afwaardering Europaweg (Schalkwijk)

• uitrollen HOV Noord (vroegere Zuidtangent)

• aanleg fietsbrug Waarderpolder (Nieuwe Energie)

• realiseren fietssnelweg tussen Haarlem en Amsterdam

• mogelijke aanleg van de Dolhuysbrug (voltooiing Rode Loper)

 

Huidige ontwikkelingen verkeer

• De prognoses voor toename verkeer zijn niet uitgekomen

• Realisatie HOV • Elektrische fiets (sneller/grotere afstanden)

• Toename deelgebruik auto’s • Mogelijkheden lightrail / vertramming

• Ontwikkeling zelfrijdende auto’s (ruimtelijk efficiency/minder asfalt nodig)

 

Monitor Haarlem

• Toename bereikbaarheid werkplek • Afname banen in Haarlem (H’lem = woonstad)

• Afname werkgelegenheid Waarderpolder

• Regionaal woningbouwproject (Westflank, 10.000 woningen) Haarlemmermeer van de baan

Na de inleiding door Robbert volgde een discussie aan de hand van enkele stellingen. Onder de stellingen staan de belangrijkste argumenten voor de stelling en de tegenwerpingen.

 

Stelling 1: ‘Haarlem is nu prima bereikbaar met de auto’

• Er zijn pieken waarin het verkeer stilstaat (seizoenen en wegwerkzaamheden).

• De route H’lem – Zandvoort loopt vast in de zomer.

• Bus is goed alternatief. Maar sommige busverbindingen moeten beter, zoals met Waarderpolder.

• Doorstroming kan nog beter door technische oplossingen, zoals verkeermanagement (afstemmen verkeerslichten).

 

Stelling 2: ‘Geen geldverslindende infrastructurele projecten meer maar investeringen in duurzame projecten’

• Automobiliteit wordt slimmer (zie Tesla) waardoor minder asfalt nodig is.

• Mogelijkheid van lightrail tussen Zandvoort-Haarlem-Amsterdam.

• Keuze voor sociale infrastructuur in plaats van fysieke infrastructuur.

• Fietspaden (in en buiten de stad) zijn nu te smal door ontwikkelingen gebruikers.

• Meer inzetten op buurtinitiatieven waarbij bewoners auto verruilen voor elektrisch en delen.

• Zet in op fijnmazig parkeerbeleid (per wijk, per straat) in plaats van stadsbreed parkeerbeleid.

• Stoppen met bijdrage aan bereikbaarheidsfonds. Of geld oormerken voor duurzame mobiliteit. We kunnen de afspraken van het bereikbaarheidsfonds ook actualiseren aan nieuwe inzichten en zo meer regie voeren over de bestemming.

• Is elektrische mobiliteit wel duurzaam? Want ergens komt de energie vandaan. E-laadpalen moeten dus op basis van duurzame energie of zonne-energie. Elektrisch heeft wel als voordeel dat er geen (directe) uitstoot is.

• Gemeente moet duurzame voorwaarden stellen aan bouw/(ver)koop bedrijven/gebouwen, bijvoorbeeld verplichte e-laadpalen voor vergunning parkeerplaatsen.

 

De avond werd opgesierd met een lezing door gastspreker Berend Potjer, GL-Statenlid van de Provinciale Staten Zuid-Holland. Hij besprak algemene mobiliteitstrends en de situatie rondom de voorgenomen Duinpolderweg.

Algemene trends mobiliteit personen

• Er is geen groei meer in mobiliteit sinds 2002. Verwachte groei is zeer gering.

• Toenemende urbanisatie, meer thuiswerken, afname autobezit jongeren.

• Bouwen bij verkeersknooppunten (i.p.v. eerst bouwen en dan wegen aanleggen).

• Groeiscenario’s reizigerskilometers (2030) zijn naar beneden bijgesteld naar zeer geringe groei.

• Uitgangspunten kosten-batenanalyses aanleg wegen verschillen: let op bij dit soort analyses.

 

Duinpolderweg

De Duinpolderweg heeft absoluut geen prioriteit in Z-Holland. Het is een N-Hollands ‘dingetje’. De kosten worden geraamd op € 200 – 250 miljoen. Er lagen 5 varianten. Vanwege de verwachte luchtvervuiling is er nu een zesde variant: de Spoorvariant die al eerder van de kust afbuigt naar het oosten. Door het afblazen van het woningbouwproject Westflank, vanwege de aanzuigende werking, omdat het geen echte oplossing biedt voor het sluipverkeer en vanwege de kosten zijn er weinig argumenten om de Duinpolderweg te realiseren. Z-Holland is voorlopig gestopt. Maar N-Holland wil het megaproject wel. Vervolg

De avond werd om 22.00 uur afgesloten met een nazit aan de bar. De thema-avond krijgt een vervolg tijdens de ALV op 4 november 2015. De werkgroep Mobiliteit is ‘en route’.

 

Peter vd Mark