Videoverslag van betoog over meerjarige koers om te komen tot meer beschikbare, betaalbare woningen in de stad. Afbouw van sociale huurwoningen moet stoppen. Uitgeschreven tekst staat hieronder.

Hij wordt geïnterrumpeerd door de SP, VVD en Mohr.

"Voorzitter,

We hebben hier afgelopen commissievergadering uitvoerig over gesproken.

Zoals eerder gesteld.. Helaas zijn we een zeer aantrekkelijke woonstad met tot gevolg oplopende huizenprijzen. Tevens zien we dat de corporaties gebukt gaan onder de verhuurdersheffing. Deze landelijke maatregel dwingt corporaties eerst bezit te verkopen om te kunnen investeren. We vrezen overigens ook met de grote overwinning van de VVD van gisteravond dat dit er de komende jaren niet beter op zal worden.

Maar binnen die kaders die buiten onze invloedssfeer liggen kunnen wij als gemeente natuurlijk wel wat. En dat is afspraken maken en een meerjarige koers uitzetten om te komen tot meer beschikbare, betaalbare woningen in de stad.

En voorzitter, let wel. We zijn bezig een schip te keren. Een schip dat tot enkele jaren geleden op koers lag om fors minder sociale woningen in de stad te realiseren. Immers, de gedachte was dat doorstroming de oplossing zou zijn om scheefhuurders naar middeldure huur te laten verhuizen. Niets bleek minder waar. Ook inkomensafhankelijke huur is tot op heden niet mogelijk gebleken. Sterker nog het middensegment tussen sociaal en duur is in Haarlem maar zeer beperkt aanwezig.  Dit maakt dat er een tekort ontstaat aan de onderkant van de woningmarkt met oplopende wachtlijsten tot gevolg. Consequentie :we zullen de afbouw van sociale huurwoningen moeten stoppen en weer moeten gaan bijbouwen.

Voor ons ligt dan ook een uitgebreid huisvestingsprogramma voor de komende jaren. Maar liefst 7500 woningen komen er tot 2025 bij. Hiervan zijn er maar liefst 1900 sociale huurwoningen. 1200 daarvan worden gerealiseerd aan de westkant van het Spaarne. Hiervoor zijn 8 locaties uitgekozen. Dit klinkt goed. Echter, GroenLinks is wel benieuwd naar de haalbaarheid van de locaties en de realiteit om deze locaties binnen afzienbare tijd te ontwikkelen.

Voorzitter, voor GroenLinks zijn een paar punten cruciaal:

De ongedeelde stad. Het Spaarne mag niet de scheidslijn worden tussen arm en rijk. Tussen de have’s en de have not’s. Daarvoor is het wat ons betreft cruciaal dat de bestaande voorraad sociaal in het westelijk gedeelte van de stad behouden blijft. We zijn dan ook blij dat er de komende jaren 1200 sociale huurwoningen aan de westkant van de stad bijkomen.

Dan met betrekking tot nieuwbouw:

Niet alleen is het, en we herhalen het nog maar eens, voor ons een startpunt bij elk ontwikkelplan dat we uitgaan van het bestaande groen. Dat heet groeninclusief bouwen. Te vaak gaan er nog teveel bomen verloren. Daarnaast willen wij er een punt van maken om duidelijke afspraken te maken met de corporaties als het gaat om gas-loos en energieneutraal bouwen. We spreken mooie ambities uit in de woonvisie maar dit is een cruciaal onderdeel van het Duurzaamheidsprogramma en we zien dit graag tijdig terug in duidelijke prestatieafspraken.

Daarom dienen we de motie Gasloos: van Visie naar Prestatie in.

Al met al stemmen we in met deze woonvisie omdat gewerkt wordt aan meer beschikbare en betaalbare woningen. Daarnaast is het wat ons betreft cruciaal dat deze nieuwbouw klimaatbestendig is en daarmee gasloos. Middels enkele aangenomen moties van onder andere de Actiepartij en de Partij van de Arbeid zal onder andere beter inzichtelijk worden gemaakt hoe de sociale woningvoorraad in elkaar steekt. Wellicht leiden de uitwerkingen hiervan nog tot aanscherping van het beleid.

De moties Gasloos: van Visie naar Prestatie en Uitgangspunt Aardgas-loos bij Nieuwbouw behaalden een ruime meerderheid. Dat is wat ons betreft een uitstekende stap in de richting van een klimaatneutraal Haarlem!

Motie Gasloos: van visie naar prestatie

Draagt het College op om:

• De duurzaamheidsambities die worden benoemd in de Woonvisie Haarlem 2017-2020 te concretiseren in de prestatieafspraken en hierbij nadrukkelijk als uitgangspunt vast te leggen dat corporaties niet langer aardgasaansluitingen bij nieuwbouwprojecten zullen aanleggen.
  • Samen met de corporaties tot een plan van aanpak te komen aangaande het energieneutraal maken van de bestaande woningvoorraad.

Motie Uitgangspunt: Aardgas-loos bij Nieuwbouw

Draagt het College op om:

• Bij toekomstige woningbouwprojecten energieneutraliteit en gasloosheid als eis op te nemen
  • Bij projecten waar gasloosheid door fysieke redenen niet haalbaar is, energieneutraliteit als eis op te nemen
  • De raad een voorstel te doen over hoe deze voorwaarden worden verwerkt in zowel ruimtelijke plannen als privaatrechtelijk handelen door de gemeente

Woonvisie Haarlem 2017-2020 Afspelen op YouTube