Tijdens de vergadering van de commissie ontwikkeling van 5 maart is het bestemmingsplan de Koepel besproken. Afgelopen jaren is er in de raad flink discussie gevoerd over de invulling van de Koepel, met name over het onderwijs.

Voor GroenLinks heeft altijd centraal gestaan om een zo groot mogelijke maatschappelijke invulling op het Koepelterrein te krijgen. En dit komt er ook wat betreft GroenLinks. Een greep uit de plannen:

Cultuur, start ups (oa rond circulaire economie), onderwijs, ruimte voor film, horeca, oa in de vorm van een hotel, een stedelijk programma, doorbreken van de koepelmuur, behoud van het kathedrale effect in de Koepel, sociale huur, studentenwoningen.

Grootste zorg van GroenLinks bij de ontwikkeling nu is de invulling van het voorplein. Afspraak was dat deze vergroend zou worden en er bomen bij zouden komen. Omdat de ondergrondse parkeergarage voorlopig nog niet klaar is, wordt voorgesteld dit plein komende 5 jaar als tijdelijk parkeerplein te gebruiken. GroenLinks heeft in de vergadering de wethouder opgeroepen om te zoeken naar een alternatieve locatie voor het parkeren, om zo dit plein direct al te vergroenen.

Namens GroenLinks sprak Jasper Drost de volgende woorden uit:

Maar goed, genoeg geciteerd uit de nota ambities en eisen bij herontwikkeling de Koepel die raadsbreed door ons allen in 2016 is aangenomen.

Krijgt steeds meer vorm! Goed dat er iets gebeurd. Uitgebreide discussies gehad over het onderwijs, het proces, kopen we wel, kopen we niet. Fijn dat we het nu over het bestemmingsplan hebben. Maar naast dit plan, gaat het onderwijs gewoon al van start. Deze zaterdag is er een open dag en in september gaan opleidingen al van start. Eerst in Amsterdam, en volgend jaar in de Koepel. Er is gewoon dringend behoefte aan afgestudeerden om wereldwijde maatschappelijke problemen aan te pakken.

Wat GroenLinks betreft ligt allereerst de vraag voor in hoeverre dit bestemmingsplan overeenkomt met de kaders die we in 2016 met elkaar hebben afgesproken. Die nota van ambities en eisen.

Opgemerkt dat er programmatisch opvallend veel uit de nota terugkomt.

We zien een aantal afwijkingen. Vooral wat betreft wonen. Dat wonen komt niet in de Koepel, maar meer op andere plekken in het gebied waardoor die norm van 50% wonen op begane grond wordt overschreden. GroenLinks kan deze afwijking wel volgen. Zeker omdat die woningen in de Koepel er alleen kunnen komen door de Koepel op te dikken, zoals in de ambitienota staat. Dat lijkt ons geen goed idee. We behouden graag zoveel mogelijk de Koepel.

Als ik scherp de eisen wat betreft hoogte lees in de nota, lees ik een max van 13,5 meter hoogte met een enkele afwijking tot 16 meter. Die hoogtes zie ik ook terug in het bestemmingsplan. Tegelijkertijd hoor ik bewoners ook over zonverlies, is het niet te hoog. Ik hoor graag van de wethouder een kleine reflectie op het stand komen van de verschillende hoogtes binnen dit gebied en waar die hoogtes mogen komen.

Ik ga een drietal punten af. Parkeren, de bomen in het gebied en het voorplein,

Het parkeren op eigen terrein is passen en meten. Ik begrijp dat het technisch lastig is om meer plekken ondergronds te realiseren op eigen terrein. Dan wil je wel dat de plekken die er zijn, gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn en dan begrijp ik de angst van de wijkraad ook wel dat bezoekers van het centrum mogelijk hier gaan parkeren omdat de p-route ze erlangs voert. We zouden het interessant vinden, ook een beetje oproep naar de initiatiefnemers om daar goed naar te kijken.

Wat betreft de bomen zien we een bomeninventarisatie en zijn er 40 bomen geteld. Daarvan staat de helft aan de gedempte oostersingelgracht, eigenlijk buiten het plangebied en we gaan er vanuit dat die in ieder geval netjes blijven staan. Eigenlijk hetzelfde verhaal voor 8 bomen aan de Harmenjansweg. Die blijven staan toch wethouder? Onze zorgen liggen bij de bomen op het voorplein en raakt daarmee ook ons laatste punt. Want wethouder, wat gaat er met die bomen gebeuren?

De wijkraad in de persoon van de heer Diederik sprak GroenLinks net aan over het voorplein en daar zit op dit moment voor ons het grootste pijnpunt. Wat wij graag willen is een groen voorplein, waarbij er uitgegaan wordt van het al bestaande groen. Wethouder, kan dat niet anders? Tot zover.