Naar aanleiding van rondvragen van GroenLinks Haarlem in de raadscommissie heeft Omgevingsdienst IJmond, mede namens de gemeente Haarlem, een zienswijze ingediend over het voorgenomen besluit “tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met de vaststelling van een maximum aantal voor nachtvluchten op de luchthaven Schiphol”.

GroenLinks Haarlem heeft ook een zienswijze ingediend om te pleiten voor een integrale visie op vervoer, waaronder vliegverkeer.

Het Nederlandse beleid voor de bestrijding van geluidshinder van Schiphol, rijks- en spoorweglawaai is beschreven in de ontwerp-actieplannen. Er is een samenvatting van de resultaten van de geluidsbelastingkaarten opgenomen in deze ontwerp-actieplannen. Daarbij is ook een vergelijking gemaakt van de geluidsbelastingkaarten vastgesteld in 2017 vergeleken met die vastgesteld in 2012. Voor de planperiode 2018-2023 zijn op landelijke schaal de activiteiten aangegeven die ondernomen worden om omgevingslawaai te voorkomen en/of te beperken.

De derde vijfjaarlijkse periode voor het opstellen van de actieplannen is nu aan de orde. In de actieplannen wordt een overzicht gegeven van de effecten van de maatregelen die de afgelopen vijf jaar zijn getroffen om het geluid afkomstig van Schiphol, maar ook van de hoofdspoorwegen en rijkswegen, te beheersen. Verder wordt een vooruitblik gegeven van de maatregelen die in de periode 2018-2023 naar verwachting aan de orde zijn om overschrijdingen van een gekozen plandrempel te voorkomen of te beperken.

GroenLinks Haarlem maakt zich zorgen over de ontwikkeling op Schiphol. Op dit moment wordt er gesproken over het maximum aantal nachtvluchten. Het is bekend, dat nachtvluchten mensen uit hun slaap houden. Dit is schadelijk voor de gezondheid.  De GGD rapporteert over deze schadelijkheid voor de mensen in de omgeving van Schiphol.

Maar ook het effect op het klimaat, de luchtverontreiniging en dan specifiek (ultra)fijnstof en stikstofoxiden, de gevolgen hiervan op invulling van de in de regio noodzakelijke nieuwbouw, alsmede de veiligheid in het vliegverkeer zijn verontrustend.

GroenLinks is van mening dat de grenzen van de groeimogelijkheden in de Nederlandse luchtvaart zijn bereikt en zelfs zijn overschreden. We vinden dat er een algeheel plan voor Schiphol zou moeten komen, dat gericht is op spoedige consolidatie van de luchtvaartsector waarbij de focus gelegd wordt op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

We hopen, dat er gewerkt zal worden aan een plan, waarbij meer rekening wordt gehouden met de belangen van de gezondheid van de bewoners in de regio.

Daphne Huysse

Fractie voorzitter