Naar aanleiding van rondvragen van GroenLinks Haarlem in de raadscommissie heeft Omgevingsdienst IJmond, mede namens de gemeente Haarlem, een zienswijze ingediend over het voorgenomen besluit “tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met de vaststelling van een maximum aantal voor nachtvluchten op de luchthaven Schiphol”.
GroenLinks Haarlem heeft ook een zienswijze ingediend om te pleiten voor een integrale visie op vervoer, waaronder vliegverkeer.
Het Nederlandse beleid voor de bestrijding van geluidshinder van Schiphol, rijks- en spoorweglawaai is beschreven in de ontwerp-actieplannen. Er is een samenvatting van de resultaten van de geluidsbelastingkaarten opgenomen in deze ontwerp-actieplannen. Daarbij is ook een vergelijking gemaakt van de geluidsbelastingkaarten vastgesteld in 2017 vergeleken met die vastgesteld in 2012. Voor de planperiode 2018-2023 zijn op landelijke schaal de activiteiten aangegeven die ondernomen worden om omgevingslawaai te voorkomen en/of te beperken.