Uitgesproken GroenLinks in de commissie ontwikkeling van 3 juni over het stationsplein

Het college stelt de raad voor: 1. De Integrale Toekomstvisie 2020-2040 voor het Stationsgebied vast te stellen; 2. Het stationsplein ruimtelijk te scheiden in een stadsplein met een verblijfsfunctie en een deel voor het busstation; 3. Het busstation efficiënt en comfortabel in te richten (met overkapping en zitplekken) waarbij de mogelijkheid voor een gebouwd busstation open staat; 4. Voldoende ruimte in het gebied te blijven bestemmen voor werkfuncties, als onderdeel van een gemengd gebied; 5. Het aantal gebouwde fietsparkeerplekken in de omgeving van het station uit te breiden; 6. De mogelijkheid van een fietstunnel onder het Kennemerplein te onderzoeken; 7. Een plan van aanpak te maken voor het verduurzamen en vergroenen van het stationsgebied in relatie tot de geplande transformatie.

Op het stationsplein is het de bedoeling dat Haarlemmers zoveel mogelijk gebruik maken van duurzame vormen van vervoer, zoals lopen, fietsen, de trein en de bus. Het is belangrijk dat het stationsgebied een goed functionerend knooppunt voor het openbaar vervoer blijft. Het onderzoek liet zien dat er elke dag 30.000 fietsers gebruik maken van het plein. In de visie staat dat er minder parkeerplekken komen, maar met zoveel dagelijkse gebruikers lijkt het mij logischer dat de fietsers en voetgangers hier echt voorrang hebben op die enkele autostalplaats van die eenzame bezoeker die in die hoge kwalitatieve ruimte zijn of haar stuk blik neerzet. Sommige auto’s zijn net zo groot als een bovengrondse container, dat belang wegen we hier af tegen 30.000 fietsers, zo een groot stuk blik past simpelweg gewoon niet in dit OV gebied. Wat vindt u daarvan? Is het niet beter om in dit stuk op te nemen dat door de grote beslaglegging op de ruimte door de fiets en de voetganger dat er helemaal geen ruimte is voor autoparkeerplaaten?

We hebben nog wel een vraag over het beslispunt 3. het busstation efficiënt en comfortabel inrichten. Hoe gaat dat eruit zien? Krijgen we dan geen donkere overkapping? Zoals onze vorige invulling ergens een jaar of 10 geleden? Komt deze inrichting nog naar de commissie en kunnen we hier een voorbehoud in maken; want wat GroenLinks betreft willen we vooral een comfortabel en groen stationsplein. Ik lees ook het Opstellen Programma van Eisen voor het busstation dit jaar al wordt voorbereid. Maar dat we nog geen onderzoek hebben gedaan naar een volwaardige HOV/lightrailverbinding. Is dat de juiste volgorde en in hoeverre houden we rekening met onze nieuwe (blauwe) light rail?

Naar aanleiding van onze bijdrage gaf de wethouder aan het inderdaad niet logisch zou vinden om extra openbare parkeerplekken in dit gebied te realiseren. Daarnaast vonden we steun voor meer ruimte voor de tram op het stationsplein bij de ChristenUnie en D66. Met deze partijen dienen wij aanstaande raad een amendement in waardoor er extra goed rekening wordt gehouden met de komst van de tram en dat dit zeker wordt meegenomen in het Programma van Eisen voor het busstation volgend jaar.