PROGRAMMAPUNTEN

 

  • Veiligheid op straat is essentieel voor kinderen én volwassenen. We verlagen de maximumsnelheid in heel Haarlem naar 30 km/u. Waar mogelijk maken we wegen eenrichtingsverkeer. Snorfietsen, brommers en scooters rijden voortaan op de rijbaan.
  • In de woonwijken kiezen we voor woonerf-snelheden van 15 kilometer per uur.
  • De binnenstad wordt autoluw en verder stoepgangers- en fietsvriendelijk gemaakt. In navolging van het voornemen om in 2022 een deel van de Vijfhoek autoluw te maken, gaan we in 2023 starten met het autoluw maken van de Heiliglanden/De Kamp en andere wijken en buurten die daarvoor geschikt zijn.
  • Er komen mobiliteitshubs in de wijken, waar (elektrische) fietsen en elektrische deelauto’s kunnen staan en openbaar vervoer beschikbaar is.
  • Met de provincie worden afspraken gemaakt over de bussen in Haarlem. Ze gaan maximaal 30 km/ per uur rijden en worden de aankomende jaren allemaal vervangen voor fossielvrije bussen.
  • We investeren in de fietsinfrastructuur. Zo maken we fietsen aantrekkelijker en laten onze inwoners vaker hun auto staan. Waar nodig maken we extra fietsparkeerplekken.
  • Bewoners krijgen de mogelijkheid om autoparkeerplekken om te zetten in fietsparkeerplekken of in tiny forests, (moes-) tuinen en/of zitplaatsen.
  • De openbare ruimte is van ons allemaal. In het kader van de omgevingsvisie zullen we de komende jaren parkeerplaatsen moeten inzetten voor waterberging. We heffen een kwart van de parkeerplaatsen op en maken in plaats daarvan ruimte voor groen en voor fietsers en stoepgangers. Voor 2025 wordt er een verkenning opgeleverd waar dit het meest kansrijk is. We zetten de pilot fietsrek en groenrek om in een structureel middel voor Haarlemmers om een aanvraag te doen om een parkeerplaats in hun straat te veranderen in een fietsenstalling of plek voor een boom.
  • In alle nu nog ongereguleerde gebieden is uiterlijk 2024 gereguleerd parkeren ingevoerd. We doen dat, qua financiële impact, beperkt door het tarief van de
  • vergunning voor de eerste auto bij invoering, minimaal €50 per jaar te laten bedragen en minimaal €100 per jaar voor de daaropvolgende auto’s. Het tarief voor de eerste auto wordt de eerste vier jaar na invoering bevroren, maar het tarief voor de daaropvolgende auto’s groeit door tot het tarief zoals dat nu geldt in zone C. De opbrengsten worden, besteed aan handhavingskosten, en verbetering en vergroening van de openbare ruimte en extra laadpaalvoorzieningen. Naar verwachting ontstaat door invoering van het gereguleerd parkeren meer ruimte op straat. Minima en andere maatschappelijke doelgroepen zoals mantelzorgers krijgen compensatie voor de kosten van parkeervergunningen, evenals deelauto’s.
  • Bij nieuwbouw verlagen we de parkeernormen.
  • We maken afspraken met de taxibranche om versneld elektrisch te gaan rijden,
  • te beginnen in het centrum. In 2025 rijden er alleen nog maar elektrische taxi's in het centrum.
  • Er komt een meerjarige strategie- en een begroting voor laadpalen in 2022. Hier
  • hoort ook een plan bij voor de rol van openbare parkeergarages in elektrisch vervoer.
  • Parkeertarieven op straat worden verder verhoogd om straatparkeren te ontmoedigen. Van deze opbrengst worden fietsenrekken en groenplekken in woonwijken gerealiseerd.
  • Ook in de Waarderpolder wordt het parkeren gereguleerd. Op die manier stimuleren wij het gebruik van fiets en Openbaar Vervoer naar het werk. De opbrengst komt ten goede aan beter Openbaar Vervoer naar het
  • industriegebied.
  • We maken afspraken met onderwijsinstellingen en grote werkgevers in de regio om werktijden te spreiden en flexibel werken te promoten. Zo is de file in Haarlem straks definitief verleden tijd.



Milieuzone

De lucht in steden is vaak vervuild door uitlaatgassen van verkeer. Hierdoor leven Nederlanders gemiddeld ongeveer een jaar korter. Conform de afspraken uit het klimaatakkoord, gaan we in navolging van Amsterdam en andere voorlopers de luchtkwaliteit in onze stad stukken schoner krijgen en de CO2 uitstoot van mobiliteit reduceren.

 

  • De Haarlemse milieuzone die per 2022 wordt ingevoerd voor dieselvrachtwagens, met ingang van 2024 uitbreiden naar dieselautobussen/touringcars. Alleen voertuigen met een emissieklasse van 6 of hoger zijn dan nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2025 zijn binnen de milieuzone alleen nog uitstootvrije vrachtwagens toegestaan.
  • De Haarlemse milieuzone met ingang van 2024 uitbreiden naar dieselbestelauto’s. Alleen voertuigen met een emissieklasse van 4 of hoger zijn dan nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2025 zijn binnen de milieuzone alleen nog uitstootvrije bestelauto’s toegestaan.
  • De Haarlemse milieuzone met ingang van 2023 of 2024 uitbreiden naar brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een DET van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden. Vanaf 1 januari 2025 zijn binnen de milieuzone alleen nog uitstootvrije brom- en snorfietsen toegestaan. Dat betekent in de praktijk dat er alleen nog elektrische brom- en snorfietsen mogen komen.
  • De milieuzone wordt per 2024 of uiterlijk 1 januari 2025 uitgebreid naar de gehele stad en ook de omliggende gemeentes kunnen worden aangehaakt door het instellen van milieuzones.
  • Bovendien onderzoeken we stap voor stap of we na 2030 binnen de bebouwde kom gefaseerd een uitstootvrije zone voor alle soorten voertuigen (dus ook benzinevoertuigen) in kunnen invoeren, mits dat door de rijksoverheid wordt toegestaan. Om een uitstootvrije zone in te kunnen voeren wordt in 2022 door de Rijksoverheid de harmonisatieregelgeving milieuzones geëvalueerd. De landelijke besluitvorming hierin is bepalend voor de Haarlemse haalbaarheid. De rijksoverheid heeft al vastgelegd dat per 2030 alle nieuw verkochte voertuigen uitstootvrij moeten zijn.



Voor alle hiervoor benoemde punten stellen we ook de benodigde middelen ter

beschikking.



Stadslogistiek

  • Er komen meer ambtenaren die samen met ondernemers en onderwijsinstellingen innovatieve oplossingen gaan zoeken voor stadslogistiek.
  • Er komt een innovatiebudget stadslogistiek.
  • We gaan aan de slag met alternatieven voor bijvoorbeeld pakketjesdiensten. Denk hierbij aan vervoer over water en logistieke hubs in de Waarderpolder, maar ook door te experimenteren met kleine elektrische pakketdiensten en fietskoeriers.
  • Er komen wijkpakketposten om pakketbezorging in woonstraten te vermijden. In Haarlem wordt er niet meer huis aan huis bezorgd met een fossiel aangedreven voertuig.

Openbaar vervoer

  •  
  • Het openbaar vervoer wordt de basis van het verkeer tussen steden. Dit zijn bestaande verbindingen, aangevuld met nieuwe moderne oplossingen als een lightrail of metroverbindingen.
  • Bussen op fossiele brandstof zijn niet meer welkom in Haarlem vanaf 2023.



Stoepgangers

 

  • Drempels en stoepranden worden zo min mogelijk aangelegd, zolang het de verkeersveiligheid niet schaadt.
  • Voor gehandicapte Haarlemmers is het openbaar vervoer toegankelijk.
  • Toegang tot de milieuzones blijft voor invaliden met een auto mogelijk.
  • Er komt structureel budget voor het verbeteren van de toegankelijkheid. Met name in de openbare ruimte maar ook binnen gemeentelijke gebouwen en bij die van de aan ons verbonden partijen als Spaarnelanden, Paswerk en Liander.
  • De stoep is van de stoepganger. We gedogen niet langer het parkeren van auto’s met de wielen op de stoep in (te) smalle straten door het instellen van parkeerverboden en eenrichtingsverkeer.