PROGRAMMAPUNTEN

  • De duurzaamheidsbegroting wordt vanaf 2022 jaarlijks geactualiseerd bij de begroting en is uiterlijk in 2024 volledig geïntegreerd in de Planning & Control cyclus.
  • De instrumenten uit de duurzaamheidsbegroting, het afwegingskader en het revolverend fonds energiebesparing worden de leidraad voor alle investeringen binnen de gemeente.
  • De duurzaamheidsbegroting wordt uitgebreid met de complexere onderwerpen ‘circulair’ en ‘klimaatbestendig’. Uiterlijk in 2026 hebben we een instrument ontwikkeld, waarmee de doelstellingen en de kosten/baten van maatregelen in kaart zijn gebracht voor het klimaatbestendig maken van de openbare ruimte en de doorontwikkeling naar een volledig circulaire economie.
  • Oprichting van een Rekenkamer voor het Klimaat (RvhK). De RvhK is strategisch van aard en voert periodieke controle van het gemeentelijk klimaatbeleid uit. De rekenkamer bestaat uit bezoldigde en onafhankelijke experts die minimaal het volgende toetsen:
    • Voldoet het Haarlemse klimaatbeleid aan de ambities en doelen die de gemeente heeft geformuleerd voor 2030 en 2050?
    • Wat zijn de uitgaven aan duurzaamheidsdoelen van de gemeente, in relatie tot andere beleidsterreinen?
    • Heeft de gemeente de onderlinge verhouding tussen afzonderlijke sectoren en maatregelen in beeld gebracht?
    • Kan de gemeente tijdig signaleren of bijstellingen van het beleid noodzakelijk zijn?o Hoe verhoudt het Haarlems klimaatbeleid zich tot regionale en nationale verplichtingen?
  • De Rekenkamer controleert de jaarlijkse duurzaamheidsbegroting maar is niet beperkt tot deze activiteit, het duurzaamheidsbeleid worden eveneens getoetst.
  • De gemeenteraad en het college B&W agenderen de bevindingen van de Rekenkamer.
  • De Rekenkamer werkt zo mogelijk samen met andere gemeenten binnen de MRA om zowel kosten te spreiden als kennis te delen. Dit mag de snelle invoering van de rekenkamer niet in de weg staan.