De klassieke tegenstelling tussen de VVD als “autopartij” en GroenLinks als “fietspartij” had niet beter geïllustreerd kunnen worden dan tijdens het debat in de commissie Beheer over de actualisatie van het Haarlems Verkeer- en VervoersPlan (HVVP).
“GroenLinks heeft een heel ander Haarlem voor ogen dan de VVD, die hoe dan ook het gebruik van de auto wil blijven faciliteren. Dat wil GroenLinks absoluut niet, wij willen een leefbare, gezonde en veilige stad. Wij kiezen voor het faciliteren van de fiets. Met name voor de korte afstanden minder dan 7 km moet de fiets sneller en comfortabeler zijn dan de auto.
. We moeten de mensen verleiden om de fiets te pakken i.p.v. de auto”: aldus Anita de Jong in de commissie beheer.
Door het inrichten van een stadsdistributiecentrum wil GroenLinks de grote vrachtwagens uit de binnenstad weren en de bevoorrading van de winkels zoveel mogelijk met kleinere emissieloze bestelwagens regelen. Ook goed voor de werkgelegenheid en de veiligheid in de stad.
De GroenLinksfractie stelt dat voordat er maatregelen genomen worden om extra verkeersaantrekkende weginfrastructuur aan te leggen, eerst alles in het werkgesteld moet worden om het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer te stimuleren. Pas dan zal de doelstelling in het HVVP om het fietsgebruik te verhogen van 32% naar 45 % dichterbij kunnen komen. Dan zal de gemeente haar ambities om in 2030 klimaat neuraal te zijn mogelijk waar kunnen maken en laat de gemeenteraad daarmee blijken dit voornemen serieus te nemen.