Groen links Haarlem organiseerde een Politiek café op 2 november in het “Patronaat café”. Het thema was “Bereikbaarheid in Zuid Kennermerland”, omdat Groen Links Haarlem het organiseerde werd het meer “Bereikbaarheid Haarlem”. Het doel van deze avond was niet het bepalen van een standpunt maar het peilen van de diverse meningen.

De uitgenodigde panel-leden waren  naast Rob van Doorn, GroenLinks wethouder van Haarlem, Han van Spanje, van ROVER,  Jaap Moerman van de Haarlemse Fietserbond en  Laerette van Haelen van de Kamer van Koophandel. Voormalig raadslid Anita de Jong leidde de discussie.

 

Als eerste mocht de zaal met elkaar in conclaaf over wat men als de grootste ergernis ervoer wat betreft de bereikbaarheid in Haarlem. De grootste ergernissen waren het kustverkeer, de fietsonvriendelijkheid in Haarlem, het ontbreken van een Intercityverbinding tussen Haarlem en Utrecht en als laatste de voorkeur van de Gemeente Haarlem voor de automobiliteit t.o.v. van het langzame verkeer. Later op de avond kon men nog ingaan op deze ergernissen.

 

Hierna gaf wethouder Rob van Doorn zijn visie op de bereikbaarheid van Haarlem en omstreken. Aan de hand van een PowerPoint presentatie vertelde Rob wat hij voor ogen heeft voor Haarlem. Rob vindt dat de bereikbaarheid van Haarlem samenhangt met die van Zuid –Noord Holland, hij vertelde dat men in december een regio overleg hierover zal starten.

Aansluitend hierop vertelde Rob dat hij het doorgaande verkeer uit de binnenstad wil weren, dit dient dan te gebeuren door middel van diverse ringwegen te maken om het centrum heen. 

Rob vindt het belangrijk dat de aandacht voor de auto minder moet worden ten opzichte van de openbaar vervoer (ov) en de fiets. Een ander idee is het vervoer van goederen van grote vrachtwagen d.m.v. overslag van deze goederen  buiten de stad te laten gebeuren op klein milieu vriendelijk vervoer. Als laatste hoopte ook Rob dat Haarlem weer een volwaardig IC station zou worden.

 

Voor de korte termijn dacht Rob aan de volgende wensen, zoals  de Rode loper uitbreiden, een fietspont tussen de Belgiëlaan en het Spaarnelaan, een fietsbrug over de Houtvaarten.  Daarnaast meldde Rob dat er een nieuw parkeerbeleid zou worden ontworpen. Als laatste melde Rob dat hij in regioverband hoopte te komen tot een Fiets-snelweg naar bv Amsterdam. Tijdens de discussie kon een NS vertegenwoordiger melding maken dat er binnenkort een IC verbinding zou komen tussen Amsterdam via Haarlem richting Den Haag, maar dat een IC verbinding tussen Haarlem Utrecht er nu niet in zat.

 

Na dit verhaal van Rob van Doorn werd er een discussie gevoerd met de overige panelleden, aan de hand van diverse stellingen. Rover en de Fietsenbond  vielen Rob aan dat hij te weinig oog had voor of te wel de fiets of te wel het openbaar vervoer. Rob antwoordde daarop dat hij  wel oog had voor de fiets en OV. Hij stelde dat in zijn priorstelling eerst de HOV dan de fiets en uiteindelijk de auto komt.

 

PS Als men fietsonvriendelijke stoplichten in Haarlem tegenkomt, meld het de GL-fractie of Rob van Doorn.

Johan de Boer