Donderdag 25 november is in de raad de GroenLinks motie aangenomen over het ontmoedigen van (snor)scooters en brommers ten gunste van de fiets en de elektrische scooter. Dat lijkt een open deur, maar is hard nodig. Allereerst is de groei van het aantal op benzinerijdende brommers en scooters enorm; landelijk alleen al een groei van 20% in het eerste halfjaar van 2010! Wat veel minder bekend is, is dat ze net zo vervuilend zijn als een oude vrachtauto.
Voor dit soort voertuigen geldt namelijk slechts de EURO-2 norm, terwijl voor auto’s al sinds jaar en dag de EURO-5 norm (minder CO en NOx uitstoot) van toepassing is. Daarnaast produceren ze vaak veel lawaai en over het gemiddelde rijgedrag van jonge scooterrijders valt veel aan te merken, de goede daargelaten. Kortom: hoe keer je de trend?
De motie is bedoeld om de gemeente aan te sporen aan burgers uit te leggen hoe het zit; een elektrische scooter is vaak al net zo duur in de aanschaf dan een benzineversie, maar veel goedkoper in gebruik omdat je stroom tankt. Iedereen wint zo: de gebruiker, maar vooral de andere weggebruikers. Geen fijn stof en andere kankerverwekkende stoffen, en geen geluidsoverlast.
We zijn ervan overtuigd dat benzine het op termijn verliest van elektrisch: maar graag snel een beetje!
De stad wordt nog eens rustig.
Hessel Kruisman
Motie Vreemd te Veel, te Hard, te Vies, te Luid
Argumenten
De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op 25 november 2010
Constaterende dat
- Er de afgelopen jaren een explosieve groei van het aantal snorscooters heeft plaatsgevonden
waarvan alleen al het eerst halfjaar van 2010 met ruim 20% en vooral populair is bij onze
jeugd;
- Snorscooters in tegenstelling tot bromfietsers en scooters op fietspaden moeten rijden en het
dragen van een helm niet verplicht is;
- Snorscooters alleen verboden zijn op een onverplicht fietspad herkenbaar aan een
rechthoekig zwart bord met het woord fietspad;
- Uit recente metingen van Rijkswaterstaat uitgevoerd in Woerden, Apeldoorn en Den Haag
blijkt dat 96 van de 100 snorscooters harder reden dan de wettelijk toegestane 25 kilometer
per uur
- Scooteroverlast volgens het jaarlijkse Omnibusonderzoek op de 4e plek staat van de grootste
ergernissen
- Voor nieuwe scooters én snorscooters slechts de Euro -2 norm van toepassing is in
tegenstelling tot de Euro -5 norm voor personenauto’s en daarmee veel kankerverwekkende
onverbrande koolwaterstoffen uitstoten voor andere weggebruikers en henzelf;
- De herrie die sommige scooters maken soms meer dan 100 DB is (!)
- Er een relatie is met het scootergebruik met name bij de jeugd en negatieve
gezondheidsaspecten voor gewicht en conditie
- De gemeente geen wettelijke bevoegdheden heeft het scootergebruik af te laten nemen maar;
Overwegende dat
- Voor zowel bestuurders van snorscooters, scooters, bromfietsen maar vooral fietsers en
voetgangers voordelen zijn te behalen door zowel geluidsoverlast als de uitstootproblematiek
te verminderen,
Besluit
Het college te verzoeken:
· na te gaan op welke manier het (snor)scootergebruik kan worden ontmoedigd ten gunste van
de fiets, dan wel de aantrekkelijkheid van de elektrische scooter als alternatief kan worden
getoond aan de jeugd.
· op korte termijn met een plan te komen om de uitrol van elektrisch vervoer in Haarlem te
faciliteren.