Volgens een artikel in het Haarlems dagblad groeit de kritiek op het beleid van GroenLinks-wethouder Cora-Yfke Sikkema om parkeerautomaten te plaatsen in de wijken rondom het centrum. De verslaggever voert daarbij de VVD en de wijkraadsvoorzitter van de Patrimoniumbuurt op. GroenLinks plaatst enkele kanttekeningen bij het ongenuanceerde artikel.

De VVD is tegen het fiscaal parkeren. Dat is bekend en consequent. Maar de partij stelt zich op als een dreinend en demagogisch kind dat niet mee mag besturen en z’n zin niet krijgt. Dat doet de partij door luidkeels hele leugens en halve waarheden te verkondigen. En de krant biedt daarvoor de partij alle ruimte. In de krant van vrijdag laat de VVD zich uit in termen als ‘stiekem’, ‘verborgen agenda’ en ‘slinks’.  En de verslaggever vraagt zich niet af wat er stiekem, slinks en verborgen is aan de agenda van wethouder Sikkema.

Geen onderbouwing

In plaats van het echte verhaal over het parkeerbeleid verkiest de verslaggever het om wijkraadsvoorzitter Piet de Vries aan het woord te laten. Hij heeft het over het ‘paard van Troje’ en ‘onduidelijke bedoelingen’ van de wethouder. Merkwaardig. Vooral omdat De Vries deze verdenkingen niet had tijdens een voorlichting door ambtenaren aan de wijkraden in Noord. Ook hoeft De Vries zijn verdenkingen van de verslaggever niet te onderbouwen. Van een wijkraadsvoorzitter mag je op z’n minst argumentatie verwachten.

Omdat de VVD, Piet de Vries en de verslaggever het niet doen, vertellen wij maar het echte verhaal achter het fiscaliseren. Daar heeft de lezer meer aan dan aan een partijtje volksmennerij.

Het echte verhaal

Tot dit jaar kreeg de gemeente voor de opgehaalde parkeerboetes een vergoeding van het Rijk. Voor Haarlem was die vergoeding 250.000 euro per jaar. VVD-minister Opstelten heeft in september 2014 besloten die vergoeding te schrappen. Hierdoor krijgen gemeenten vanaf 1 januari 2015 geen cent meer. De gemeente moet dus wel handhaven, maar de opbrengsten gaan volledig naar de staatskas. Dat die abrupte maatregel gaten slaat in de begrotingen van de gemeenten, maakte geen indruk op de VVD-minister. De gemeente moet dat geld maar ergens anders weghalen of de belastingen verhogen.

De coalitie in Haarlem van D66, PvdA, CDA en GLH, kiest niet voor belastingverhoging en ook niet voor extra bezuinigingen. De coalitie kiest voor een slimmere manier van het innen van parkeerboetes. Voortaan worden de parkeerboetes omgezet in een gemeentebelasting (zogenaamde ‘naheffingsaanslagen’). Het grote voordeel: het geld gaat naar de gemeente en niet naar het Rijk. Dit is fiscaliseren. Fiscaliseren is dus het geld van parkeerboetes behouden voor de gemeente. Wij vinden dat slim en financieel verantwoord beleid.

In 2013 is na uitgebreide inspraak de Parkeervisie met grote meerderheid aangenomen waaarin o.a. fiscaliseren is opgenomen. Fiscaliseren is onderdeel geworden van de afspraken in het coalitieprogramma van D66, PvdA, CDA en GLH.

De VVD spreekt over een opbrengst van 250.000 euro per jaar en vindt dat bedrag amper de moeite waard. Afgezien van het feit dat wij een kwart miljoen per jaar wel veel geld vinden, begaat de VVD een kinderlijke denkfout. Die 250.000 euro is de vergoeding die Haarlem tot 2015 van het Rijk kreeg. Het nieuwe systeem van fiscaliseren brengt het dubbele op, circa een half miljoen per jaar. Dit is bij alle partijen bekend, ook bij de VVD.

Het verhaal achter de parkeermeters

Nadeel van fiscaliseren is dat ook bezoekers in de wijk kunnen parkeren. Dat kan, zo dichtbij het centrum, extra parkeerdruk opleveren voor de wijk. Daarom komen er meters. Het uurtarief van 3,90 euro moet bezoekers afschrikken en verleiden om hun auto in de goedkopere parkeergarage te zetten. Blijkt later dat de parkeerdruk toeneemt in een wijk, dan kan de gemeente het tarief aan de meter alsnog verhogen.

Volgens de VVD kosten de parkeermeters 270.000 euro per jaar. Dat bedrag klopt niet. Er komen in totaal 53 parkeerautomaten, die worden gehuurd vanaf september. Dat kost in 2015  € 47.700. Plus de kosten van plaatsing (en verwijdering) € 42.400 dat is samen € 90.100. Maar daar komt nog eenmalig de kosten van het plaatsen van borden bij voor een bedrag van € 150.000. Uiteindelijk zal fiscaliseren de gemeente vanaf 2016 structureel geld opbrengen.

Overal betaald parkeren?

Met het invoeren van het fiscaal parkeren in de belanghebbenden-parkeer-gebieden verandert er niets voor de bewoners. Het gebied van betaald parkeren blijft ook gelijk. Van ‘overal in de stad’ betaald parkeren is geen sprake. GroenLinks wilde dat twee jaar geleden niet en probeert dat ook nu niet in te voeren. Ook niet slinks. Wel zijn wij voorstander van gereguleerd parkeren, maar alleen als een meerderheid van de wijkbewoners daarom vraagt. Dat heet: luisteren naar de bewoners. Dat vinden wij constructiever dan bewoners angst aan jagen en met halve waarheden ophitsen.

Haarlem is een van de laatste gemeentes waar het fiscaliseren wordt ingevoerd. In de andere steden blijkt al een jaar na invoering dat de parkeerdruk niet is verhoogd en dat de gemeentelijke financiën  een stuk gezonder zijn. Dat wensen wij ook voor Haarlem.

 

Ziggy Klazes