Vanaf 13 december rijden er buiten de spitsuren geen intercity’s meer tussen Haarlem en Alkmaar. Reizigers die buiten de spits rijden, moeten daardoor langer wachten op hun trein.

De NS wilde vorig jaar de bezuiniging/versobering al in laten gaan maar een internetpetitie van Rover werd ondertekend door 2.846 treinreizigers en 27 politieke partijen(o.a. GroenLinks Haarlem en -Alkmaar). De wijziging is toen geschrapt.

In het platform Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft Rover alleen kunnen bereiken dat de intercity’s wel blijven rijden in de spits ’s ochtends vanuit Alkmaar en in de avondspits vanuit Haarlem..

De spits-intercity’s Alkmaar - Haarlem (die nu al heel druk zijn) stoppen vanaf 14 december alleen op station Beverwijk en niet meer op de tussengelegen stations Heiloo, Castricum en Uitgeest.

Reizigers op deze stations richting Haarlem zijn aangewezen op de sprinter, die twee keer per uur rijdt. Of moeten reizen via Amsterdam Sloterdijk.

De huidige stoptrein Amsterdam - Haarlem - Uitgeest wordt verlengd naar Alkmaar en Hoorn (zoals nu in de avonduren).

 

Gedupeerde reizigers kunnen een klacht indienen bij de NS, zoals ‘Laura’ deed:

 

http://www.klachtenkompas.nl/nederlandse-spoorwegen/geen-intercity-meer-tussen-alkmaar-en-haarlem

 

Vanuit Beverwijk is een petitie gestart met inmiddels 941 ondertekenaars.

Uiteraard wordt verwezen naar de sluiting van de Velsertunnel in 2016.

De petitie vraagt om minimaal vier treinen per uur te laten rijden waaronder twee sneltreinen.

 

https://petities.nl/petitie/sneltrein-kennemerlijn-moet-blijven