Uitgesproken door Robbert Berkhout in de raad van 26 mei:

" GroenLinks is voorstander van een regionale aanpak op het gebied van bereikbaarheid. Helaas ligt onder deze gemeenschappelijke regeling een inmiddels gedateerde bereikbaarheidsvisie. Gedateerd want gebaseerd op cijfers uit 2005. Groeicijfers die niet uitgekomen zijn. Wij zijn dan ook zeer blij dat het ontwerp jaarplan aangeeft dat elk afzonderlijk proces op zijn merites zal worden beoordeeld.

Dat doen wij namelijk ook. En dan ontdekken we veel goede projecten. Er wordt volgend jaar geïnvesteerd in de uitbreiding van het regionale fietsnetwerk en er wordt gekozen voor een cofinanciering van de rode loperbrug.

Echter op pagina 21 stond een onderwerp waar onze nekharen van overeind gingen staan. Daar staat 50000 euro gereserveerd voor: “Samen verkennen en zoeken naar oplossingen bij mogelijke verbinding Zeeweg – Randweg”.

Er wordt gesproken van het toevoegen van een extra infrastructurele schakel. En dan trappen wij even op de rem. Het moge duidelijk zijn dat GroenLinks een extra asfaltweg door het Westelijk Tuinbouw Gebied ten zeerste afwijst. Niet alleen vanwege de verkeer aanzuigende werking van extra asfalt. niet alleen vanwege het nakomen van een motie uit het verleden (2011) maar vooral vanwege het beschermen van de groene randen van onze stad.

 

Weet u, we hebben kortgeleden een brainstormsessie gehouden met raadsleden uit de omliggende gemeenten. Niemand was voor meer asfalt. Nu kan het zijn, dat dat komt doordat er geen VVD-ers bij aanwezig waren, maar dan nog. Daarnaast kan niemand ontkennen dat dit onderzoek zeldzaam vaag staat omschreven. We gaan openingen zoeken in een ontspannen setting staat er, dat is al iets om je op je achterhoofd te krabben. Maar dan zie je ook nog overal de hints naar meer asfalt terugkomen. En laat dat nou precies zijn wat we nu al niet willen.

Haarlem laat geen asfalt toe in het Westelijk Tuinbouw Gebied, Bloemendaal is tegen de aanleg van een weg in haar gemeente. En de laatste vergezochte optie, een tunnel is helemaal niet realistisch. Dat zijn je infrastructurele schakels en dat gaan we dus niet doen.

Kortom een onderzoek in deze vorm moeten we niet willen. Dat is weggegooid geld. Daarom dienen we een amendement in. Samen met D66, CDA, Actiepartij, SP, Trots en OPH. Genaamd “De weg kwijt”. De titel geeft veel weg J. Echter omdat, zoals we al stelden, regionale samenwerking ons wel wat waard is, verzoeken we de stuurgroep terug te komen met een oplossing met specifieke aandacht voor openbaar vervoer en fietsverkeer.

Met die aanpassing kunnen wij instemmen met het Jaarplan. "

Het amendement is met instemming van de volledige raad minus de VVD aangenomen.

Uit het "Ontwerp Jaarplan GR Bereikbaarheid Zuid Kennemerland" "In de workshop schetsen we de problematiek en de dilemma’s. Vervolgens gaan de aanwezigen in kleine groepjes met elkaar de uitdaging aan om openingen te zoeken. Iedereen wil veel niet, maar wat kan er wel? Wat is het probleem nu werkelijk en waar liggen oplossingsrichtingen? Belangen verkennen, op zoek naar mogelijke samenwerking en een gezamenlijk probleem definiëren in een ontspannen setting. Daarvan kan echter alleen sprake zijn als er nu wel draagvlak voor een oplossing is, in tegenstelling tot een het einde van het vorig decennium."