“Zoals elke gemeente in Nederland heeft ook Haarlem een plan gemaakt waarin staat op welke manier we van het gas af gaan: de warmtetransitievisie. Sommige wijken krijgen een warmtenet, in andere wijken moeten bewoners zelf een warmtepomp nemen, en soms zijn meerdere oplossingen in beeld en is het nu nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren.

Mijn zorg zit vooral bij het betrekken van bewoners, met name huiseigenaren. Veel mensen willen hun huis wel verduurzamen, maar ze weten niet waar ze moeten beginnen. Ook al wordt er vanuit de gemeente gecommuniceerd (bijvoorbeeld online via het Duurzaam Bouwloket), kun je een duurzaamheidslening aanvragen voor de financiering en kun je in het Groene Raadhuis terecht voor advies, veel informatie is toch nog slecht bekend.

Daarom is het fijn dat er in verschillende wijken bewonersinitiatieven zijn ontstaan. In Haarlem zijn er maar liefst negen groepen van bewoners die niet op de overheid wachten, maar zelf helpen om hun buurt te verduurzamen, bijvoorbeeld door informatieavonden en collectieve inkoopacties te organiseren en door goede voorbeelden van gelijksoortige huizen in de wijk te delen.

Maar niet elke wijk heeft zulke gemotiveerde bewoners die genoeg tijd en kennis hebben. Daarom roept mijn motie op om kwartiermakers aan te stellen die wijkbewoners bij elkaar brengen, goede voorbeelden en informatie delen en bijvoorbeeld inkoopacties kunnen organiseren. Zo worden alle wijken meegenomen in de energietransitie.”

De motie werd ingediend samen met het CDA, D66 en de Partij voor de Dieren en werd ook gesteund door de ChristenUnie en Trots. Andere partijen gaven bij een stemverklaring aan dat ze het te snel vinden gaan om hier met een motie over te besluiten, maar dat ze dit onderwerp eerst nog verder in de commissie willen bespreken. Ook wethouder Robbert Berkhout wil wel met het idee van de kwartiermakers aan de slag, wanneer er over een aantal maanden meer bekend is over welke warmtestrategie de gemeente in de verschillende wijken wil volgen. Hier wordt momenteel onderzoek naar gedaan. Dit onderwerp blijft dus zeker de aandacht houden van de fractie.

(Voor de tekst van de motie: 13_02+Motie+vreemd+Versnel+de+energietransitie+in+de+wijk+door+een+kwartiermaker+GLH+D66+CDA+PvdD (notubiz.nl) )