Tijdens de behandeling van de Structuurvisie Openbare Ruimte diende Robbert Berkhout namens GroenLinks het amendement “Regionaal Openbaar Vervoer is een Speerpunt!” in.

“..tot slot voorzitter vonden wij één aspect van de SOR onderbelicht; het openbaar vervoer. Want; ja de provincie gaat er eigenlijk over en ja het is ook grotendeels buiten onze gemeentegrenzen. Maar het gaat om de bereikbaarheid van onze stad. Het OV is een zeer cruciaal volwaardig alternatief voor autogebruik maar dan moeten we er wel op gaan inzetten.

En daar ligt de allergrootste uitdaging voor Haarlem in de komende jaren. Het draait niet om meer asfalt erbij op de A9 of een tunnel onder de Hout door voor een klein miljard. Het gaat erom de werkende Haarlemmers sneller naar Amsterdam te brengen en weer terug .En dat is niet op een vastlopende A9. Dat is bijvoorbeeld met een aparte busbaan. Dat is bijvoorbeeld met een metro- aansluiting. Dit zijn haalbare projecten die echt het verschil gaan maken. We zitten echt vlakbij Amsterdam en wat de metro betreft; we hebben een optie op een uitbreiding van het spoor. Dit moet inzet worden van de bereikbaarheidsdiscussie voor de komende jaren.

Regionaal OV wordt de grootste discussie van de komende decennia. De randstad zit qua wegen en qua asfalt vol. Toch komen er de komende jaren heel veel mensen bij. Je moet anders gaan kijken naar bereikbaarheid. Dat kan Haarlem niet alleen. Haarlem, Amsterdam en de Provincie Noord-Holland moeten wat GroenLinks betreft een Deltaplan gaan uitwerken. Hier moet fors in geïnvesteerd worden want al die files kosten ons miljoenen.

Vandaar dat we het amendement Regionaal OV is de sleutel indienen. Om van de drie ov-routes; aansluiting op de metro van amsterdam, de aparte busbaan op de a9 en de lightrail route naar schiphol aparte sleutelprojecten te maken en daarmee een topprioriteit.

Robbert Berkhout