Op 28 mei stelde de raad de Haarlemse zienswijze vast voor de bestuurlijke agenda vliegverkeer Schiphol. Dat is een stuk met een visie op Schiphol van 9 gemeenten die allemaal geluidsoverlast ervaren en dat gezamenlijk bij Schiphol aan de kaak stellen. Maar de concept zienswijze die voorlag kon volgens onze gemeenteraad nog wel wat worden aangescherpt.
Zo stond er in het stuk dat ‘groei op een verantwoorde manier moet plaatsvinden’ en ‘alleen mogelijk is binnen de kaders van de klimaatdoelen en de leefomgevingskwaliteit’. Technologische innovaties zoals duurzame vliegtuigbrandstoffen, elektrische vliegtuigen en efficiëntere luchtruimgebruik spelen in deze visie een cruciale rol, en er is aandacht voor ‘de versterking van de internationale hub-functie van Schiphol’.
Volgens GroenLinks is dat wensdenken. Het is al lang aangetoond groei van Schiphol niet verenigbaar is met de klimaatdoelen van Parijs. Met alleen duurzame vliegtuigbrandstoffen of elektrische vliegtuigen gaan we het niet redden.
Samen met de PvdA, D66 en de Actiepartij bracht GroenLinks daarom in dat “bij bepaling van het toegestane aantal vluchten de EU klimaatdoelen en het klimaatakkoord van Parijs leidend zijn. Aangezien alleen efficiënter vliegen en schonere brandstoffen niet voldoende zijn om deze doelen te halen, moet het aantal vluchten in 2030 omlaag worden gebracht tot 300.000 tot 400.000 om hiermee in lijn te zijn.” Deze zienswijze werd in ruime meerderheid aangenomen.
Ook het punt van de Partij voor de Dieren dat ‘alternatieve vliegroutes die Natura 2000 gebieden extra belasten niet wenselijk zijn’ werd aangenomen, net als meerdere punten van de ChristenUnie om de trein aantrekkelijker te maken en vliegen meer te beprijzen.
Ook het college had al een voorzet gedaan voor aanscherping met de voorstellen dat het niet wenselijk is dat vliegveld Lelystad wordt geopend en dat beëindigen van nachtvluchten de volledige nachtperiode moet betreffen. Ook deze voorstellen werden met ruime meerderheid aangenomen.
Op dit soort momenten doe ik weleens m’n ogen dicht en wens ik dat de politieke verhoudingen in Den Haag net zo waren als die in Haarlem.
Of we de andere 8 gemeenten hierin zullen meekrijgen is natuurlijk nog maar de vraag. Maar Haarlem draagt wel een duidelijke visie uit: wij willen krimp. We willen een leefbaar klimaat, gezonde lucht, natuur en een sterk OV. En geen onrealistisch ‘groene groei’ verhaal. Ik wens wethouder Berkhout succes bij de regionale onderhandelingen.