Waarom doen we dat? Omdat het werkt!
De ervaringen in andere gemeenten zijn namelijk heel positie: in Amsterdam daalde het aantal ongevallen met gemotoriseerd verkeer met 11% sinds de invoering van 30 km/u. Op wegen waar auto's en fietsers samen rijden, daalde het aantal ongelukken tussen motorvoertuigen en fietsers of voetgangers zelfs met 15%. Ook in Rotterdam zijn vergelijkbare positieve effecten zichtbaar.
Volgens een SWOV-rapport uit 2022 kan het verlagen van de snelheid van 50 naar 30 km/u binnen de bebouwde kom jaarlijks 100 verkeersdoden en 900 ernstig verkeersgewonden voorkomen. Dat is een enorme winst voor de verkeersveiligheid, zeker voor kwetsbare groepen zoals kinderen, ouderen en fietsers.
Ook goed om te vermelden: deze aanpassing van de snelheid bij aan een schonere lucht in de straat omdat er minder uitlaatgassen en minder fijnstof wordt uitgestoten door auto’s.
De komende jaren zal Haarlem bij herinrichtingen standaard uitgaan van de 30 km/u-richtlijn, waarbij ook snelheidsremmende maatregelen worden toegepast. Zo wordt ook de verkeerssituatie fysiek ingericht op lagere snelheden.
Een veilige stad is een leefbare stad. Haarlem zet vandaag een belangrijke stap en wij staan daar volledig achter.
In samenwerking met Matin Abbassi (PvdA)